Jak tejpy do tapingu oddziałują na nasze ciało?

Taping kinestetyczny, to stosowanie kolorowych taśm na ciało w zabiegach fizjoterapii, terapii manualnej oraz w medycynie sportowej. Tejpy przyklejone na odpowiednią część ciała zmniejszają ból i przyspieszają powrót do zdrowia.

Wpływ tejpów na ból

Fizjoterapeuci używają metody tapingu kinestetycznego na różne schorzenia. Możemy wymienić wśród nich np. ból więzadeł, ścięgien, bóle kręgosłupa, stawów lub mięśni. Tejpy przyklejone do ciała odciągają górne warstwy skóry. Tworzy to większą przestrzeń między skórą, a mięśniami. Dzięki czemu zmniejsza się nacisk na naczynia chłonne w tym obszarze, przez co wspomagany jest przepływ krwi.

W czasie urazu przestrzeń między skórą i mięśniami jest uciśnięta, prowadzi to do ucisku receptorów skóry. Do mózgu przekazywane są informacje odnośnie miejsca bólu, ciśnienia, zimna, ciepła, ciśnienia, a nawet dotyku. Taping przekazuje bodźce z receptorów do mózgu i sprawia, że organizm lżej reaguje na ból. W tym czasie ciało może pracować w sposób zbliżony do fizjologicznych ruchów. Przez zwiększenie przestrzeni mięśnie mają większą kurczliwość, co poprawia ich wydajność. Tejpy znacznie wpływają na zmniejszenie zmęczenia mięśni, zwiększenie zakresu ruchu oraz poprawę skurczy mięśni.

Techniki tapingu

Do każdego schorzenia należy dobrać inną technikę tapingu. Każda z nich ma inny wpływ na nasze ciało. Wyróżniamy 6 rodzajów technik kinesiotapingu:

●       Powięziową – wpływa na ruchy powięzi;

●       Funkcjonalną – zapewnia stymulację sensoryczną oraz pomaga w ograniczonym ruchu chorego;

●       Przestrzenną – zmniejsza ucisk w danym obszarze tkanki;

●       Mechaniczną – poprawia stabilności i biomechaniki ruchową;

●       Więzadła/ścięgna – zmniejsza nacisk na mięśnie;

●       Krążeniowa/limfatyczna – ułatwia przepływ płynu limfatycznego.

Należy pamiętać, że przy częstym i długotrwałym używaniu tapingu bez nadzoru lekarza lub fizjoterapuety mogą wystąpić skutki uboczne. Najczęściej są to podrażnienia skóry. Tejpowanie powinno stosować się jako uzupełnienie, a nie  jedyny środek leczenia.